Teren zabudowany (czyli krajobrazowy)

zabudowany 02

Mam nadzieję, że wszyscy porządnie odpoczęli podczas  ostatniego weekendu. Ja też skorzystałam z tej niesamowitej pogody i zamiast pracować nad zaległymi zleceniami, wybrałam się z moim osobistym urbanistą na plażę pod Gdańskiem. Po drodze, jadąc spacerowym tempem rowerami, mijaliśmy między innymi takie znaki, jak na zdjęciu i przypomniała mi się pewna nie do końca architektoniczna, ale za to zdecydowanie krajobrazowa anegdota.

Otóż jako już wcale nie taka mała dziewczynka byłam święcie przekonana, że ten znak oznacza początek nie terenu zabudowanego, ale… strefy krajobrazowej. Mówiąc wprost, po minięciu tego właśnie znaku należałoby zacząć uważnie się rozglądać, wypatrując interesującej sylwety miasta albo wsi. W polskim krajobrazie w sywetach z reguły dominuje wieża kościoła – w jakim innym celu miałaby przecież być pokazana na tym czarno-białym obrazku? Chyba tylko po to, żeby wiedzieć, że zaraz się pojawi i jej nie przegapić. Poza tym na tych niemieckich autostradach, jedynych, jakie wówczas znałam, takich znaków nie było, bo po co. „Autobany” przebiegały przecież przez jakieś strasznie nudne płaskie tereny albo, co gorsza, były obstawione ekranami akustycznymi. Z kolei oznaczenie końca  drogi przebiegającej przez obszar zabudowany, czyli ten sam znak z czerwonym przekreśleniem, stanowił w moim przekonaniu informację, że to, co ciekawe, już za nami i można z powrotem skupić się na prowadzeniu samochodu. Byłam bardzo rozczarowana, kiedy w końcu ktoś mi wytłumaczył prawdziwe znaczenie tego znaku.

Od niedawna funkcjonują nowe przepisy i kierowcom, którzy na obszarze zabudowanym przekroczą dozwoloną prędkość o co najmniej 50 km/h, zostanie natychmiast odebrane prawo jazdy. Aby móc się rozglądać, trzeba jechać wolno. Może ten mój dziecięcy pomysł nie był wcale taki absurdalny?

[fot. Monika Arczyńska]

Skomentuj

